Jumaat, 5 Ogos 2022

Fokus Kepada Idea Penting

 

Mulakan sesuatu dengan fokus kepada idea, idea dapat mengurangkan kesilapan dan kegagalan. Idea juga dapat mencipta kejayaan. Idea boleh datang dengan cepat atau lambat. Jika idea itu datang dengan cepat mulailah bertindak sekarang. Kerana idea yang sama tidak akan datang lagi pada masa yang lain, dengan idea yang datang cepat ia boleh diperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa. Idea boleh mencetuskan semangat untuk bertindak. Kerana idea itu selalunya mencadangkan sesuatu yang boleh memberi kemudahan dan kejayaan.

Idea yang boleh membawa kepada kejayaan

Apakah idea yang boleh memberikan kita kemudahan dan kesenangan? Memperbaiki hubungan dengan orang sekeliling. Memanfaatkan apa yang ada di sekeliling kita. Jika ia sesuatu yang tidak lengkap, tidak sempurna, kita perlu menyempurnakannya atau memperbaikinya. Idea ini adalah untuk menggunakan apa saja yang ada di sekeliling kita untuk mendapat manfaat serta kebaikan yang banyak tanpa melibatkan kos yang tinggi.

Selain kos, kita boleh menghasilkan idea yang dapat menjimatkan masa dan tenaga kita dengan apa yang ada di sekeliling.  Kita tak perlu menunggu masa yang lama untuk mencapai sesuatu, semakin cepat sesuatu perkara itu dicapai semakin banyak ruang dan peluang untuk kita berjaya dalam banyak perkara. Kerana idea itu tujuannya adalah untuk memberi kemudahan dan kesenangan tanpa batasan.

 Idea utama yang dapat mencetuskan kejayaan masa depan

  1. Idea pengurusan ilmu dan maklumat 
  2. Idea pengurusan kewangan
  3. Idea pengurusan masa
  4. Idea penjagaan kesihatan

Terlalu banyak idea yang boleh dihasilkan untuk dilaksanakan. Tetapi tidak semua idea itu penting dan menjadi satu keutamaan. Maka itu kita perlu fokus kepada idea yang lebih penting dan menjadi satu keutamaan yang perlu diberi perhatian sepenuhnya. Fokus mendapatkan ilmu dan maklumat, menyampaikannya dan menyebarkannya akan memberi satu kelebihan untuk kita. Penguasaan terhadap ilmu dan maklumat hanya dapat dicapai apabila kita dapat memahaminya dan mengembangkan lagi pemahaman kita tentangnya.

Idea dalam penulisan

Membaca apa yang orang lain tulis tidak sama dengan memahami apa yang kita tulis. Apabila kita menulis, kita akan berfikir dahulu apa yang hendak kita tulis. Mencari perkataan dan ayat yang sesuai untuk ditulis. Menyusun ayat yang ringkas dan mudah untuk difahami. Dalam proses penulisan itu idea boleh tercetus tiba-tiba lalu kita akan menulis idea tersebut menjadi sebuah ayat. Tetapi dalam keadaan yang sebenar, kita lebih mengetahui dan memahami apa yang kita tulis berbanding dengan orang yang membaca apa yang kita tulis.

Banyak sumber ilmu dan maklumat yang boleh kita terokai dalam usaha mencari sebuah idea yang berkualiti, idea yang benar-benar dapat mengubah keadaan, memberi kemudahan dan kesenangan. Tidak semua idea itu penting dan boleh digunakan, maka kita perlu membuat penilaian dengan mendapatkan lebih banyak ilmu dan maklumat yang berkaitan, supaya idea itu dapat diperkembangkan dalam bentuk penulisan dan dihasilkan dalam bentuk tindakan perlaksanaan.

Idea pengurusan kewangan

Kenapa idea tentang kewangan itu sangat penting dan perlu menjadi antara fokus utama? Kerana wang itu sendiri datangnya daripada sebuah idea. Wang dicipta untuk memudahkan urusan jualbeli dan pertukaran barang serta perkhidmatan. Maka, kehidupan ini memerlukan idea tentang wang bagi memudahkan urusan kehidupan seharian.

Idea tentang aset membolehkan setiap benda dan perkara yang ada di sekeliling kita boleh dijadikan sebagai modal untuk menghasilkan wang atau menjimatkan wang. Penjimatan wang juga akan memastikan wang tak mengalir keluar dengan banyak. Apa yang kita perlukan masih lagi dapat diperolehi dengan kos yang rendah hanya dengan sebuah idea.

Pengurusan kewangan yang baik dapat membantu mengembangkan lagi idea. Dengan idea saja sekalipun mungkin masih lagi boleh dihasilkan tanpa wang. Tetapi, idea yang besar mungkin hanya akan menjadi angan angan kerana ia memerlukan wang yang banyak untuk menjayakannnya. Dengan adanya wang, segala perancangan dapat dilaksanakan dengan lancar. Setiap idea besar yang menjadi kenyataan mempunyai kos dan harga yang perlu dibayar.

Idea pengurusan masa

Kita hanya ada masa 24 jam sehari, 7 hari seminggu, 28 hingga 31 hari dalam sebulan. Kenapa kita selalu tiada masa adalah kerana pengurusan masa yang tidak cekap. Apabila kita dapat mengatur masa kita dengan baik, kita dapat melaksanakan segala perancangan yang telah ditetapkan. Masa untuk solat, makan, tidur, bekerja, riadah, santai, berfikir, menulis, melancong, membeli belah dan sebagainya. Masa ditetapkan secara fleksibel, tidak ada masa yang tetap. Apa yang menjadi ketetapan adalah bentuk aktiviti apa yang nak dilakukan dan dimasukkan dalam tempoh 24 jam akan datang.

Kita tak boleh tetapkan masa dengan ketat kerana idea pengurusan kesihatan juga perlu diambil keutamaan. Apabila terlalu terikat dengan masa dan mesti dilaksanakan walaupun terpaksa, ia boleh mengakibatkan tekanan sama ada ke atas jiwa, perasaan dan tubuh badan kita. Mengurus masa dengan baik membolehkan sasaran kerja dan matlamatnya dapat dilakukan dengan lancar. Penghasilan kerja yang banyak terlaksana akan mengembangkan lagi progres pencapaian. Oleh kerana itu dalam membuat jadual aktiviti perlu dilihat apa matlamat keseluruhannya, sebelum memecahkan aktiviti mengikut peringkat. Ia akan dilakukan secara beransur-ansur dan berterusan.

Pengurusan masa yang baik membolehkan setiap idea yang berguna dapat dilaksanakan satu persatu. Tak semua idea itu perlu dilaksanakan, pilih idea yang terbaik dan boleh memberi kesejahteraan untuk masa sekarang dan juga masa depan. Ramai orang yang berjaya dengan idea mereka, tetapi idea itu tidak banyak membantu kesejahteraan hidup dan masa depan mereka. Akhirnya, hasil daripada perlaksanaan idea itu hanya menyusahkan dan membebankan mereka.

Idea penjagaan kesihatan

Tanpa kesihatan yang baik, kita tak akan dapat melakukan sesuatu kerja dengan baik dan berkesan. Apabila sakit, kerja akan terbengkalai dan tidak lagi mengikut jadual aktiviti. Semakin lama sakit, semakin lama ia akan tertangguh. Apabila selalu sakit tak boleh buat kerja. Tidak ada kerja tidak ada penghasilan. Tidak ada penghasilan tidak ada kemajuan. Tanpa kemajuan kita akan mudah terancam dengan cabaran yang berlaku di sekeliling kita.

Penjagaan kesihatan itu mesti bermula dari hati, kemudian mental dan seterusnya fizikal. Hati itu dapat membentuk niat kita, niat yang baik untuk melakukan perkara yang baik baik. Kita tidak mahu tertekan, kita mahu tenang dan sabar saja dalam melakukan setiap perkara. Kita tak nak marah marah, tak nak tergesa-gesa dan gelojoh kerana semua sikap itu adalah punca kepada kecuaian dan kesilapan.

Penjagaan kesihatan yang baik membolehkan kita melaksanakan sesuatu idea dengan lancar. Kita ada niat untuk berjaya, dan kejayaan itu memerlukan sokongan dan bantuan orang lain. Fikirkan hal yang positif dan jika negatif fikir secara positif bagaimana nak mengubahnya menjadi baik. Kita mesti bertindak melakukan sesuatu dengan baik. Kita tolong orang, kita buat baik pada orang. Jika orang buat jahat, kita undur diri dengan cara baik. Jauhi saja perkara jahat itu, tak perlu melawan walaupun kita mampu melawan. Kita mahu kedamaian dan kesejahteraan hidup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini