Isnin, 15 Mei 2023

Menyimpan daripada RM Sifar


Bagaimana cara untuk...?
Bermula menyimpan wang daripada RM sifar

Ini bukanlah satu nasihat kewangan, ini cuma satu perkongsian ilmu dan pengalaman. Sebelum mengikuti apa yang disarankan, anda dikehendaki melakukan 'homework' terlebih dahulu. 

Apa yang dikongsikan ini adalah daripada apa yang telah diteliti, dikaji dan dilakukan sepanjang 10 tahun lepas. Ia tidak berlaku hanya dalam satu malam. Banyak pengajaran untuk diri sendiri telah dilalui dengan beberapa kesilapan yang tidak disengajakan.

Namun, segala pengajaran dan pengalaman itu telah menjadi satu teladan bagaimana untuk menyusun semula langkah agar tidak lagi sumbang dan silap dalam membuat percaturan. Persoalan untuk artikel 'Amalan Bijak Wang' kali ini adalah 'Adakah menyimpan bermula daripada RM sifar itu sesuatu yang mustahil?'

Tips permulaan menyimpan daripada RM Sifar

Disini tidak ada anasir yang melanggar sebarang undang-undang, semuanya mengikut prosedur dan peraturan yang telah ditetapkan. 

Tips ini adalah untuk mereka yang mungkin berjuang dengan masalah kewangan, mungkin juga untuk mencari pendapatan tambahan, mungkin juga sekadar suka-suka merebut peluang yang ada bagi meperbaiki kedudukan kewangan. Apakah tips-tips itu?

  • Pengetahuan tentang wang crypto
  • Pengetahuan tentang ilmu simpanan emas
  • Penggunaan e-wallet dengan ciri-ciri khas
  • Penggunaan microwallet crypto
Tipsnya adalah anda perlu tahu tentang ilmu di atas. Tips secara lanjut akan dibicarakan di posting seterusnya, untuk post ini hanya pengetahuan umum yang asas saja dikongsikan.

Wang Crypto

Apa itu matawang crypto? Di Malaysia, wang crypto dikategorikan sebagai aset dan bukannya matawang. Diluar negara perkembangan wang crypto sangat pesat bagi memudahkan urusniaga tanpa kawalan pusat seperti Bank Negara. 

Walaubagaimanapun, kita masih boleh melabur untuk wang Crypto di Malaysia melalui beberapa syarikat pelaburan yang diiktiraf oleh BNM seperti Luno. Pendaftaran akaun crypto LUNO Malaysia adalah percuma tanpa deposit. Apabila sudah membuka akaun Luno apa perlu kita buat? Jadikan ia sebagai wallet simpanan matawang crypto. Pendaftaran boleh dibuat DI SINI

Bagaimana pula hendak memperoleh wang crypto secara percuma? Kita perlu tahu bahawa internet telah memudahkan sektor pengiklanan dalam talian dan setiap tontonan iklan ini adalah berbayar. Salah satu cara pembayaran yang mudah adalah menggunakan matawang crypto. Ini akan dibincangkan lanjut di dalam posting akan datang.

Microwallet Crypto

Mungkin ada yang sudah tahu apa itu E-wallet seperti Boost, TouchnGo (TNG), Shoppe dan sebagainya. Ia bukan saja tempat menyimpan wang untuk membeli belah tanpa perlu membayar secara tunai, malah juga untuk mendapatkan manfaat lain seperti ganjaran coin, poin, voucher, diskaun, cashback dan sebagainya.

Begitu juga keadaanya dengan microwallet, kenapa disebut micro adalah kerana matawang crypto yang diberi secara percuma nilainya tidak besar dan ia boleh dijana sedikit demi sedikit. Microwallet menjadi pilihan utama kepada pengiklan-pengiklan dalam talian. Hanya tonton iklan saja atau buka link iklan dalam tempoh tertentu dan secara automatik bayaran crypto terus masuk ke dalam microwallet kita.

Antara microwallet crypto yang popular dan sudah bertapak lama serta boleh dipercayai adalah Faucet Pay. Faucet Pay banyak digunakan untuk membayar faucet crypto oleh pengiklan pengiklan dalam talian untuk membuat bayaran kerana ciri-ciri keselamatan yang dimilikinya dan diselenggara dengan baik oleh pengendalinya. Apa itu Faucet Crypto?

Anda boleh daftar akaun microwallet FaucetPay ini secara percuma DI SINI. Hanya daftar menggunakan email atau Gmail anda, adalah disarankan untuk mewujudkan Gmail khas untuk tujuan menjana matawang crypto sahaja. Apa yang perlu anda lakukan untuk mula menjana matawang crypto secara percuma adalah dengan melayari laman web yang menawarkan iklan berbayar dengan crypto. Ini akan dibincangkan dalam posting akan datang.

Akaun simpanan emas

Di Malaysia, antara jenis akaun emas yang popular adalah Public Gold dan Maybank Investment Gold Acount (MIGA). Public Gold memerlukan 1g emas untuk mengaktifkan akaun, manakala MIGA boleh dibuka dengan menggunakan akaun Maybank sedia ada sekiranya anda mempunyai akaun Maybank. Jumlah minimum untuk buka akaun MIGA hanya RM10 saja. Anda boleh dapatkan maklumat lanjut dan daftar akaun MIGA DI SINI.

Bagaimana nak dapatkan wang percuma dengan akaun simpanan emas? Ia adalah dengan membeli emas serendah RM10 di MIGA. Apabila harga emas naik bermakna nilai simpanan akaun emas anda juga naik, sebagai contoh naik menjadi RM12. Semakin banyak jumlah simpanan emas anda, semakin tinggi kenaikan nilai simpanan akaun emas anda.

Konsep simpanan emas Public Gold dan MIGA ini adalah pelaburan wang secara jual beli emas. Beli ketika harga emas rendah dan jual balik apabila harganya tinggi. Sebaiknya simpanan dan pembelian emas ini adalah untuk jangka masa panjang, kerana rekod menunjukkan nilai dan harga emas akan terus naik dalam jangka masa panjang.

Akaun E-wallet

Antara e-wallet yang popular di Malaysia adalah Shoppe dan TouchnGo (TNG). Ramai yang menganggap Shoppe ini adalah akaun untuk membeli belah semata-mata. Sebenarnya Shoppe adalah sejenis ewallet dengan kemudahan membeli-belah. Kita juga boleh menjual di dalam Shoppe dengan mendaftar sebagai peniaga Shoppe. Antara kelebihan Shoppe yang boleh menghasilkan wang adalah melalui kutipan Coin, sama ada dengan log in Shoppe setiap hari atau membeli melalui Shoppe.

Banyak penjimatan dapat dibuat apabila melakukan pembelian di Shoppe, sama ada melalui tawaran jualan mega setiap bulan, voucher pembelian, cashback, free shipping. Berdasarkan kiraan kasar penjimatannya sehingga 70% lebih murah daripada harga di pasaran tempatan untuk barang yang sama. Shoppe turut menawarkan pembelian dahulu dan bayar kemudian, kadar faedahnya sangat rendah dan memberi peluang untuk kita melakukan penjimatan pembelian yang lebih banyak.

TNG juga merupakan ewallet yang sangat popular untuk pembayaran tanpa tunai di kaunter. Tawaran cashback untuk kedai terpilih, dan yang lebih menarik adalah simpanan wang di dalam TNG menawarkan pulangan harian sehingga 3.5%. Lebih banyak simpanan di dalam TNG lebih tinggi pulangannya. Justeru, sebelum apa-apa pembayaran dibuat menggunakan ewallet TNG kita sudah mendapat pulangan harian daripadanya.

TNG dan Shoppe antara ewallet yang mempunyai ciri-ciri keselamatan yang tinggi dan tidak perlu risau dengannya. Malah TNG juga mempunyai link dengan bank-bank popular seperti RHB dan Maybank. Bermakna, jika kita mahu berbelanja sambil mendapat pulangan harian, pindahkan wang dari akaun bank ke ewallet TNG dan lakukan pembayaran tanpa tunai di kaunter yang menerima pembayaran ewallet TNG.

Download apps di henfon anda dan daftar akaun ewallet TNG DI SINI

Menyimpan bermula daripada sifar

Untuk lebih mudah difahami bagaimana boleh menyimpan bermula daripada sifar, ia bermula dengan membuka akaun microwallet crypto FaucetPay secara percuma. Bagi mendapatkan matawang crypto secara percuma tonton iklan dan ianya ada di dalam akaun FaucetPay itu sendiri (option faucet list). Kumpul matawang crypto sebanyak mungkin, swap atau convert matawang crypto yang ada pada Luno.

Perlu buka akaun Luno juga supaya transfer matawang crypto dapat dilakukan ke dalam akaun crypto yang diiktiraf di dalam negara. Melalui akaun Luno inilah kita boleh jual matawang crypto terpilih bagi mendapatkan wang tunai. Wang ini boleh dikeluarkan dari akaun Luno ke akaun bank kita sendiri. Di dalam akaun bank peribadi seperti Maybank kita buka pula akaun simpanan emas dan nilai wang simpanannya akan naik apabila harga emas naik. 

Kita juga boleh pindahkan wang di dalam bank peribadi ini ke dalam akaun ewallet TNG dan simpan bagi mendapat pulangan 3.5% setiap hari. Begitulah laluannya bagaimana kita boleh dapatkan wang percuma bermula dengan RM sifar. Bak kata pepatah inggeris 'Knowledge is Power'. Apabila kita mempunyai pengetahuan tentang sesuatu cara bagaimana menghasilkan wang, ia akan menjadi kuasa yang boleh menjana wang bermula dari tiada kepada ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini