Selasa, 16 Mei 2023

Matawang Crypto

Kenali apa itu matawang crypto

Sebelum pergi lebih jauh lagi dalam penggunaan matawang crypto, mesti tahu asas mengenainya. Walaupun tak banyak, sedikit pun memadai supaya tidak buta ilmu matawang crypto. Masih ramai yang tidak tahu apa itu matawang crypto. Secara ringkasnya matawang crypto adalah matawang dalam talian yang dicipta bagi memudahkan urusan pembayaran tanpa kawalan bank pusat seperti Bank Negara. 

Penggunaan matawang crypto tidak seperti matawang yang kita guna untuk membeli barang di pasaraya atau kita simpan di dalam akaun bank. Ia tidak wujud secara fizikal, ia wujud dalam bentuk bit aliran arus elektronik. Matawang crypto digunakan secara kontrak dalam talian dan bergerak melalui teknologi Blockchain. Sejumlah matawang crypto ditawarkan di dalam pasaran dan diedarkan untuk digunakan dan disimpan di dalam crypto wallet pengguna.

Penggunaan dan pengedaran

Beberapa cara pengedaran matawang crypto dilakukan, antaranya adalah crypto farming, crypto mining, faucet crypto dan crypto staking. Crypto mining menggunakan mesin elektronik khas, crypto farming adalah sewaan ke atas mesin, faucet crypto mengutip sedikit demi sedikit matawang crypto dan crypto staking adalah memberi kontrak ke atas pemilikan matawang crypto. Tentu ada pertanyaan apa faedah atau keuntungan yang diperoleh daripada matawang crypto ini.

Penciptaan matawang crypto ini adalah hasil inovasi penggunaan teknologi maklumat. Mislnya, banyak pemain industri seperti hiburan mengeluh dengan cara pembayaran yang tidak cekap dan menyeleweng. Ia tidak telus sehingga mereka mengalami kerugian. Hasil ciptaan seperti lagu mereka tidak dibayar dengan sewajarnya kerana masalah kawalan pusat dan pihak tertentu ke atas kaedah pembayaran.

Walaupun kedengarannya seperti terlalu rumit dan sangat kompleks, tak perlu memikirkannya terlalu mendalam. Cukup saja kita tahu bahawa dengan matawang crypto boleh menghasilkan keuntungan sama seperti wang. Cuma kita perlu tahu bagaimana caranya dan apakah perkakasan yang diperlukan.

Rebut peluang depan mata

Bagi kita sebagai orang biasa, tak kisah lah apa tujuan matawang crypto ini dicipta dan siapa yang menggunakannya. Apa yang penting boleh merebut peluang dengan membuat keuntungan daripada matawang crypto ini. Apa yang lebih penting sekarang adalah industri perbankan juga sudah mula menggunakan matawang crypto ini. Jika sebelum ini kita biasa dengar Bitcoin, Litecoin dan Dogecoin. 

Ini bermakna masa depan matawang crypto akan lebih baik dan berkembang maju. Sejajar dengan itu, kerajaan Amerika Syarikat turut memperkenalkan matawang crypto mereka sendiri iaitu Tether TRC20 atau USDT, manakala kerajaan China pula memperkenalkan Yuan digital. Semua ini dilakukan bagi memecah penguasaan Bitcoin dan lain-lain dalam pasaran matawang crypto dunia. Akibatnya, nilai harga Bitcoin dan lain-lain matawang crypto mulai jatuh dan menjadi lebih stabil.

Apa untungnya

Kita sudah biasa menggunakan wang dan keuntungannya dapat membeli barang dan mengumpul harta. Crypto tidak seperti wang, di Malaysia pemain matawang crypto ini belum ramai lagi dan Bank Negara mengkategorikan matawang crypto sebagai aset sama seperti emas. Membeli atau memiliki matawang crypto hanya sebagai aset dan tidak dijualbeli secara terbuka. Sebaliknya ditawarkan pembeliannya melalui syarikat yang diberi lesen seperti LUNO Malaysia.

Apabila dikategori sebagai aset bermakna ia adalah satu bentuk pelaburan seperti mana emas. Naik turun harga matawang crypto mengikut pasaran dunia. Justeru, keuntungan diperoleh apabila kita membeli ketika harga rendah dan dapat pulangan apabila menjualnya pada harga tinggi. Semua transaksi jualbeli ini kita boleh lakukan di akaun crypto seperti LUNO. 

Disebabkan sekarang turun naik harga pasaran matawang crypto mulai stabil dan lambat naik, keuntungannya hanya boleh dikaut untuk jangka masa panjang. Tak sesuai untuk pelabur yang aktif untuk jualbeli. Kita juga boleh membeli matawang crypto ini di Luno, sebelum itu buka dulu akaun Luno DI SINI. Sekiranya tidak mahu beli, gunakan saja dulu akaun Luno ini sebagai simpanan matawang crypto yang kita boleh peroleh secara percuma dengan mengutip 'faucet'.

Apabila peroleh secara percuma maknanya dapat untung bersih tanpa modal untuk jualbeli bagi kaut untung pada harga tinggi. Namun begitu faucet crypto ini pulangannya tidak tinggi dan tidak dapat untung dalam sekelip mata. Ia ibarat menyimpan beberapa sen setiap hari dan bila dikumpul ia semakin banyak. Tetapi kita boleh perluaskan lagi cara mendapatkannya dengan mining, farming dan staking.

Kesimpulannya

Jika kita masih baru lagi dalam bidang matawang crypto ini, lebih baik dapatkannya secara percuma melalui faucet. Kumpul sedikit demi sedikit dan gunakan hasilnya untuk menambah pelaburan yang lain pula. Bagi memulakan langkah ini buka akaun crypto Luno terlebih dahulu, ianya percuma. Kemudian buka akaun microwallet Faucetpay secara percuma juga. Faucetpay ni akan digunakan untuk kumpul kutipan faucet. Bagaimana cara kutip faucet crypto, farming, mining dan staking, akan dikongsikan dalam posting berikutnya (kemaskini dalam bacaan lanjut).

Baca lanjut...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini