Sabtu, 20 Mei 2023

Mulakan dengan Faucetpay

 


Bagiamana cara untuk...? 
Menyimpan pelbagai matawang kripto dalam talian di luar negara

Apakah fungsi Faucetpay?

Faucetpay adalah sejenis ewallet crypto dan lebih dikenali sebagai microwallet kerana sifatnya yang boleh menerima deposit dalam jumlah yang paling minimum hanya beberapa sen sahaja. Antara fungsinya adalah :

  1. Menerima bayaran faucet crypto
  2. Swap atau menukar jenis matawang crypto yang kita kehendaki
  3. Menjana matawang crypto dengan Paid to Click (PTP)
  4. Melakukan staking crypto dengan crypto Feyora 
  5. Menerima deposit masuk daripada ewallet crypto lain
  6. Pengeluaran crypto melalui pindahan ke ewallet tempatan
Kenapa memilih Faucetpay?

Dalam pelaburan matawang crypto sesiapa saja bebas memilih untuk membuka mana-mana akaun yang mereka rasa boleh memberi keuntungan dan selesa digunakan. Ada banyak pilihan akaun ewallet, sekadar menyebut beberapa nama seperti Trust wallet, Binance atau ewallet tempatan Luno Malaysia. 

Sebagai pelabur kecil saya lebih suka menggunakan Faucetpay bagi memudahkan urusan pertukaran crypto di luar Malaysia melalui rangkaian internet sahaja. Manakala akan menggunakan Luno sekiranya melibatkan pemindahan deposit dari luar dan penukaran matawang crypto kepada nilai matawang Ringgit. Seterusnya mengeluarkan wang tersebut dari akaun Luno dengan memindahkannya ke akaun bank tempatan.

Perlu diketahui bahawa setiap pindahan matawang crypto masuk dan keluar antara wallet ke wallet yang lain juga ada dikenakan caj. Tetapi di Faucetpay ada transaksi pindahan yang tidak dikenakan caj. Jika ada pun cajnya tersangatlah murah bebrbanding ewallet yang lain. Itu antara kelebihannya. Caj yang dikenakan dalam bentuk peratusan ditolak dari jumlah crypto yang dipindahkan. 

Segala urusan yang melibatkan fungsi-fungsi Faucetpay di atas sangat mudah jika sudah tahu menggunakannya. Kita hanya perlu ada smartphone dan rangkaian internet saja. Lebih mudah lagi jika ada PC kerana paparannya lebih besar. Setelah ada perkakasan ini perlu ada sedikit masa pula. Takkan tak dapat luangkan masa beberapa minit untuk mengutip faucet, farming dan staking menggunakan Faucetpay. Sama ada mahu atau tidak mahu saja lagi dan tidak berkira sama ada sedikit atau banyak pulangan yang diperoleh. Kerana ini adalah satu pelan jangka masa panjang, bukannya satu skim cepat kaya.

Bagaimana nak buka akaun Faucetpay?

Boleh buka akaun Faucetpay secara percuma sahaja DI SINI dan anda akan melihat paparan antara muka Faucetpay di PC dan smartphone seperti dibawah. 

Paparan PC

Paparan Smartphone

Pendaftaran akaun hanya dengan menggunakan alamat email. Adalah disarankan untuk membuka email berasingan khas untuk semua matawang crypto saja. Kita akan banyak menggunakan email untuk membuka akaun yang melibatkan aktiviti mengutip faucet crypto kelak. 

Bagaimana nak kutip faucet crypto boleh rujuk posting ini

Saya menggunakan Faucetpay semenjak tahun 2019 lagi dan tidak menghadapi masalah dengannya. Berdasarkan pengalaman lepas, jaminan keselamatannya adalah dilindungi dan sistemnya pernah ada cubaan dihack oleh penceroboh berdasarkan amaran yang dikeluarkan oleh pengendali akaun. Segala aktiviti dan akaun dibekukan sementara waktu ketika itu.

Swap crypto

Fungsi yang sangat berguna dan penting di dalam Faucetpay adalah swap atau menukar matawang crypto dengan matawang crypto yang lain. Misalnya dari Bitcoin kepada Litecoin. Perlu diketahui di dalam Faucetpay tidak semua matawang crypto diterima. Tetapi matawang crypto yang ada di dalamnya antara yang sangat popular. Feyora adalah matawang crypto Faucetpay sendiri dan digunakan untuk staking di dalam akaun Faucetpay itu sendiri.

Tidak seperti sesetengah ewallet, Faucetpay memberi khidmat swap secara percuma tanpa caj dengan jumlah tukaran yang sangat minimum. Sesetengah ewallet hanya membenarkan swap dengan jumlah yang dibenarkan saja. Jadi, kita boleh kutip seberapa banyak matawang crypto dalam pelbagai jenis yang ditawarkan sama ada Bitcoin, Litecoin, Ethereum, Dogecoin, Teather, Solana dan lain-lain. Setelah terkumpul di Faucetpay kita boleh swap kepada satu jenis saja crypto utama yang hendak kita kumpul. Misalnya swap kepada Feyora kerana ia boleh dilabur semula dengan staking.

Staking crypto Feyora

Staking adalah seperti satu pelaburan untuk masa depan. Link untuk bacaan lanjut staking crypto. Sebab itu swap crypto lain kepada Feyora supaya boleh melakukan staking. Fokus diberikan kepada crypto Feyora untuk staking dan menjana semula crypto. Justeru, ewallet Faucetpay bukan sekadar untuk menyimpan dan mengumpul matawang crypto saja.

Withdrawal crypto

Setelah melakukan aktiviti membuat untung dan mendapat pulangan yang agak lumayan, perkara yang akan dilakukan sudah tentu membuat pengeluaran sehingga menjadi wang. Urusan ini sangat mudah jika kita tahu bagaimana caranya. Kita perlu ada satu lagi akaun ewallet crypto tempatan yang diiktiraf oleh Bank Negara Malaysia, antara yang popular adalah Luno Malaysia. Nak buka akaun juga percuma saja. 

Seperti mana kita memindahkan wang dari akaun bank ke akaun bank yang lain, akaun ewallet crypto juga mempunyai nombor akaun. Tetapi nombor akaunnya lebih rumit dan spesifik. Pemindahan dari akaun Faucetpay adalah hanya dengan memasukkan nombor akaun yang dijana di dalam akaun Luno untuk menerima pindahan crypto dari akaun Faucetpay. Bagaimana nak buka akaun Luno? boleh buka DI SINI.

Bagaimana pula nak tukar matawang crypto di dalam akaun Luno kepada Ringgit Malaysia. Akan dibincangkan dalam posting akan datang. 

Kesimpulannya

Semakin banyak pengetahuan anda tentang matawang crypto ini semakin menyeronokkan, kerana ia boleh ditukar menjadi wang Ringgit dan dipindahkan ke dalam akaun bank sendiri. Itulah bezanya antara orang yang tidak tahu dan orang yang tahu. Orang yang tahu juga tahu bagaimana untuk elak jadi mangsa scammer. Walaupun kita boleh terdedah kepada ancaman scammer tapi jika tak layan dan abaikan saja sebarang tawaran yang tidak munasabah. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini