Khamis, 18 Mei 2023

Halatuju Pelaburan Crypto


Bagaimana cara untuk...? 
Memanfaatkan matawang kripto sebagai satu bentuk simpanan wang dan emas

Tak tahu apa itu matawang crypto?

Sama ada dengan bermodalkan wang atau tidak, bergantung kepada kemampuan dan keyakinan masing-masing. Kalau serius dengan pelaburan crypto boleh ikuti kursus atau belajar daripada mereka yang arif tentang pelaburan ini. Walaupun tidak serius sekalipun, tetap perlu ada matlamat dan halatuju yang jelas supaya apa yang kita lakukan tidak sia-sia. Malah lebih menguntungkan tanpa menggunakan modal wang. Cuma perlu luangkan sedikit masa dari semasa ke semasa.

Adakah matawang crypto ini scam?

Kebimbangan paling besar ramai orang tentang matawang crypto ini adalah adakah ia scam, atau satu penipuan dalam talian? Perlu diketahui, menyimpan wang di dalam bank pun boleh hilang disebab oleh pencerobohan scammer berjaya memasuki akaun kita. Kenapa ia boleh terjadi? Kerana helah dan tipu daya scammer untuk memperdayakan kita bagi menyerahkan nombor akaun, nombor telefon, password dan juga kod TAC.

Masalahnya bukan tentang keselamatan sistem itu sendiri, sebaliknya kita tidak berhati-hati dan mudah percaya dengan tawaran dan permintaan daripada orang yang tak dikenali atau mereka yang menyamar dengan menipu identiti mereka. Itu adalah antara ciri-ciri scammer yang mesti diketahui. Perkongsian lanjut tentang scam dan scammer dalam posting lain. Kita akan bincang bagaimana untuk mengelak scam matawang crypto dan terus merebut peluang bagi mendapatkan matawang crypto percuma.

Crypto percuma dengan modal sedikit masa

Dalam bekerja kita akan dapat wang dengan menerima upah dan gaji, maka kita perlu fokus dalam melakukan kerja yang dipertangggungjawabkan. Melabur saham pula untuk menerima pulangan, maka fokus sejumlah wang pelaburan yang banyak bagi mendapatkan pulangan yang lumayan juga.

Dalam pelaburan crypto secara percuma pula tidak ada fokus yang spesifik. Hanya luangkan sedikit masa untuk membuka website dan menekan link faucet, mining, farming dan staking hanya untuk beberapa minit saja. Bagi mengutip faucet, mining dan farming crypto perlu dibuat setiap hari untuk masa yang terluang. Staking pula hanya sekali dalam tempoh beberapa bulan.

Apa itu faucet, mining, farming dan staking crypto? Boleh teruskan bacaan melalui pautan dibawah.

Halatuju pelaburan matawang

Bermain dengan matawang crypto ini perlu ada arah tuju yang jelas. Benda yang tak perlu ada komitmen yang tinggi. Melainkan mahu serius dalam bidang pelaburan crypto, boleh cari maklumat di laman web lain. Website ini cuma berkongsi ilmu jalanan berkaitan kewangan dan pelaburan. Kita buat secara santai saja tanpa perlu risau memikirkan kerugian. Biar untung sedikit demi sedikit, yang penting berterusan.

Kenapa perlu ada halatuju yang jelas walupun tidak serius? Kerana kita mahu perkara yang kecil dan tidak serius ini boleh memberi kesan yang besar dalam jangka masa panjang. Bak kata pepatah "sedikit sedikit lama lama jadi bukit". Hari ini mungkin kita pandang remeh, tapi jika konsisten meluangkan sedikit masa, tanpa sedar lama-kelamaan hasilnya semakin banyak. 

Bukan hanya disebab oleh jumlahnya bertambah, malah kenaikan nilai matawang crypto itu sendiri akan memberi nilai yang tinggi kepada jumlah matawang crypto kita walaupun nampak sedikit.

Apa yang perlu ada dalam pelan rancangan kita :

  1. Kutip faucet crypto dulu dan kumpul. 
  2. Bila dah banyak kita staking crypto pula, labur secara kontrak untuk mendapat pulangan tambahan.
  3. Ulang langkah 1 dan 2.
  4. Bila jumlah simpanan crypto sudah banyak, boleh pindahkan ke akaun Luno Malaysia.
  5. Buat pengeluaran wang tunai dengan menjual crypto di dalam akaun Luno dan pindahkan ke dalam akaun bank peribadi.
  6. Gunakan wang tunai untuk beli emas digital melalui akaun simpanan emas seperti MIGA.
  7. Bila simpanan sudah cukup untuk membeli beberapa gram emas, jual ketika nilai harga emas lebih tinggi daripada harga semasa beli.
  8. Beli emas fizikal dalam bentuk goldbar atau wafer daripada pengeluar yang menawarkan spread harga tinggi (beza harga belian dan jualan) seperti Public Gold Malaysia.
  9. Dengan memiliki emas fizikal sendiri, kita telah membina Bank Simpanan Peribadi sendiri. Apa itu Bank Simpanan Peribadi? Di mana kita boleh meminjam wang daripada wang yang kita simpan di dalam emas kepunyaan diri sendiri.
Kesimpulannya

Terpulang kepada diri sendiri sama ada berminat atau tidak, atau mungkin menganggap hal ini hanya membuang masa saja untuk mendapatkan keuntungan yang sedikit. Walau apa pun, tak perlu meremehkan usaha orang lain. Rezeki masing-masing tidak sama. Tidak salah mencuba untuk mereka yang bergelut dengan masalah sentiasa kurang wang, atau untuk mereka yang mahu mencari sedikit keuntungan tapi konsisten berterusan. Sebab itu perlu ada matlamat dan halatuju yang jelas, supaya tidak mudah putus asa dan sekerat jalan. Apabila mendengar ada orang yang berjaya hanya dengan mengumpul matawang crypto percuma, baru lah mahu percaya. Pilihan ditangan sendiri. Kita cuba berusaha lakukan yang terbaik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini