Ahad, 21 April 2024

Contoh Simpanan Sekuriti


Berikut adalah antara contoh Simpanan Sekuriti yang ramai orang mesti tahu dan ianya sangat dikenali ramai. Tetapi ramai tak tahu bagaimana hendak memanfaatkan Simpanan Sekuriti ini semaksima mungkin. Sebabnya ramai yang tak ada pelan perancangan yang jelas dalam simpanan ini.

  1. ASB - Amanah Saham Bumiputera
  2. SPN - Sijil Simpanan Premium Nasional
  3. Fix deposit bank - simpanan tetap akaun bank
  4. Unit Trust - dana simpanan pelaburan
  5. TNG GO+ - simpanan tetap pelaburan
  6. Insurans - simpanan tetap kecemasan
  7. Tabung Haji - simpanan tetap ibadah haji

Kebanyakan pulangan simpanan sekuriti di atas adalah antara 3%-7% setahun. Simpanan sekuriti ini terjamin dan selamat, tak perlu risau dan kita pasti akan dapat pulangan tersebut walaupun rendah. Rekod bersih selama berpuluh tahun simpanan sekuriti ini tak pernah rugi dan dijamin kerajaan walaupun berlaku penyelewengan oleh pihak pengurusannya.

Biarpun pulangan tahunannya rendah, kita perlu ada pelan untuk tambahan modal setiap bulan supaya jumlah pulangan simpanan sekuriti kita setiap tahun akan terus meningkat. Jangan terlalu bergantung kepada pulangan daripada pelaburan semula ke atas tambahan pulangan dari tahun sebelumnya untuk meningkatkan pulangan pada tahun seterusnya.

Selain daripada simpanan sekuriti di dalam negara, ramai orang biasa biasa yang mungkin tidak tahu akan adanya Simpanan Sekuriti luar negara yang boleh dibuka akaunnya di dalam negara. Untuk ini saya hanya boleh bagitahu antara sektor pelaburan yang ditawarkan selamat dan ada jaminan dalam akaun Simpanan Sekuriti peribadi kita.

  1. US Treasury Bill
  2. Global corporate bonds

Sektor diatas adalah yang paling conservatif, maksudnya boleh memberi jaminan pulangan sehingga 7% setahun. Yang menariknya pulangan ini adalah dalam nilai dolar US. Apabila ditukar kepada RM, sudah tentu lebih tinggi dengan kadar tukaran matawang USD1 = RM4.79 atau nilai dolar US adalah lebih tinggi sebanyak 4.79%. Kita akan dapat pulangan tambahan sebanyak 4.79% lagi apabila membuat pengeluaran pulangan dari Simpanan Sekuriti matawang US.

Kalau mahu simpanan sekuriti yang lebih agresif lagi tetapi masih stabil boleh simpan dalam sektor sekuriti berikut :

  1. Precious metals
  2. US Equities

Sektor ini pulangannya sehingga atau lebih daripada 20% setahun. Risikonya adalah tinggi tetapi tidaklah sampai rugi selagi kita tidak mengeluarkan simpanan sekuriti tersebut dalam jangka masa yang ditetapkan untuk dapat mengaut keuntungan tersebut. Risiko adalah apabila kita membuat pengeluaran semasa nilainya masih jatuh atau negatif.

Tetapi strategi saya adalah 80% simpanan Sekuriti saya adalah yang memberi jaminan 100% pulangan bawah 7%. Manakala 20% lagi dalam simpanan Sekuriti agresif dengan pulangan yang dijanjikan lebih 20% setahun. 

Adakah simpanan Sekuriti yang agresif akan gagal? Ia tidak akan gagal. Mesti faham apa itu simpanan sekuriti. Sebuah simpanan yang dilindungi atau mendapat jaminan keuntungan sekiranya kita tidak mengeluarkannya dalam jangka masa yang boleh menghasilkan keuntungan. Kita mungkin tak akan dapat pulangan sehingga 20% setahun. 

Mungkin kita hanya dapat 15% saja, ataupun 10% saja. Ataupun mungkin kurang daripada 5%, lebih rendah dari simpanan sekuriti yang terjamin dapat 5%-7% setahun. Mungkin juga kita hanya akan dapat pulangan 10% atau 15% atau 20% itu dalam masa 3 tahun, atau lebih lama dari itu sehingga 5 tahun. Jadi, kita tak akan rugi selagi mampu bertahan terus menyimpan.

Topik ini amat mengelirukan, saya pasti ramai yang tak akan faham kerana ilmu dan maklumat ini mereka tak ada untuk dibaca dan difahami lanjut. Kalau nak belajar dalam kelas pelaburan tentang ilmu ini perlu keluar modal belanja kursus. Dalam media sosial banyak guru pelaburan ini yang menawarkan kelas bimbingan.

Tetapi disebabkan saya suka mengkaji sendiri, saya tak perlu modal untuk bayar dan hadir kelas guru pelaburan saham. Saya bermula dari scratch iaitu dari kepingan ilmu yang bertaburan di dalam media sosial, di dalam internet, di dalam buku dan juga di dalam kehidupan masyarakat sekeliling.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini