Sabtu, 27 April 2024

Struktur Segitiga B-I


SEGITIGA B-I

Sebelum tu apa fungsi segitiga ini? Ia adalah kaedah yang mesti digunakan untuk membangunkan bisnes kita sendiri dan juga mengembangkan pelaburan kita. Sebab itu ada B dan I, iaitu bisnes dan investment

Saya tak cerita tentang bisnes yang selalu orang buat, menjual sesuatu, buka kedai, jual tepi jalan, jual kat market, jual di facebook, tiktok dan sebagainya. Saya bercerita tentang bagaimana sesuatu apa yang kita buat itu boleh menjadi bisnes untuk diri sendiri dan membuka peluang untuk kita melabur dalam saham yang memberi pulangan tinggi.

Bisnes Untuk Diri Sendiri

Kita mesti bermula dengan bisnes dan pelaburan untuk diri sendiri dahulu. Jika bisnes dan pelaburan untuk diri sendiri ini berjaya barulah kita boleh beralih kepada bisnes dan pelaburan untuk orang lain. Bisnes apa kita nak buat, nak jual apa. Kemudian pelaburan apa kita akan buat, nak beli tanah, nak buat rumah sewa, nak buka gerai, nak sewa lot jualan. Daripada pelaburan itu kita akan jalankan bisnes yang kita buat untuk orang lain membelinya jika jual barang, sewa rumah jika buat rumah sewa.

Dalam segitiga ini ia terbahagi kepada faktor luaran dan dalaman.

Faktor luarannya ada 3 :

  1. Misi
  2. Pasukan
  3. Kepimpinan

Faktor dalamannya ada 5 :

  1. Aliran tunai
  2. Komunikasi
  3. Sistem
  4. Undang-undang
  5. Produk

Faktor Kekuatan Dalam Segitiga B-I

Dalam posting ini saya hanya bagi penjelasan ringkas saja tentang faktor luaran dan dalaman ini. Sekali lagi saya jelaskan, saya bercerita tentang bisnes dan pelaburan untuk diri sendiri.

Misi adalah kenapa kita nak buat bisnes itu, apa tujuannya? Mungkin kerana hendak keluar dari hidup kesusahan dan kemiskinan.

Pasukan adalah dengan siapa kita akan bekerjasama supaya boleh mencapai misi bisnes untuk diri kita sendiri. Mungkin dengan kawan rapat kita atau saudara mara kita atau adik beradik sendiri.

Kepimpinan adalah sejauh mana kita mampu menguruskan diri sendiri supaya dapat mencapai misi kita tadi. Adakah kita mampu kawal diri daripada boros dan membazir? Atau kita mampu bekerjasama dengan orang lain untuk bantu kita berjaya capat matlamat misi.

Aliran tunai adalah bagaimana dengan kedudukan kewangan kita? Adakah bagus atau tidak? Banyak wang lebih atau banyak hutang? Perbelanjaan bulanan bagaimana pula? Apa yang kita bayar? Perlukah tidak kita bayar belanja tersebut?

Komunikasi adalah bagaimana kita boleh mohon kerjasama dengan orang lain. Kalau kita tak ada ilmu kewangan dan pelaburan, kita tanya orang yang tahu. Jangan malu dan segan, malu bertanya sesat jalan. Hidup akan terus susah dan miskin, orang tak akan mahu tolong kita. Cakap.. cakap.. jangan bisu dan pendam rasa.

Sistem adalah kita mesti tahu bagaimana kita boleh buat wang tanpa perlu menjual sesuatu atau melabur wang serendah RM10. Di mana kita boleh buat semua tu? Melalui platform online dan juga institusi yang boleh membantu kita menjana wang atau menyelesaikan masalah kewangan kita.

Undang-undang adalah berkaitan apa yang kita buat itu mengikut peraturan atau tidak. Kalau kita melabur dalam sistem atau institusi yang tak ada lesen, tak diiktiraf oleh badan perundangan yang menjaga sebarang penipuan, kita akan kerugian.

Produk adalah bukan tentang apa yang kita jual. Sebab dari awal tadi saya kata bisnes ini adalah untuk diri sendiri dan bukannya menjual kepada sesiapa pun. Tak ada produk yang nak dijual. Sebaliknya, produk apa yang kita gunakan sehingga boleh membuat wang dengan sendirinya tanpa perlu menjual.

Membina Segitiga B-I Peribadi

Akhir cerita, kalau kita faham tentang Segitiga B-I ini, kita boleh membina bisnes dan pelaburan untuk diri sendiri dulu. Jika sudah berjaya dalam bisnes yang boleh memberi kita wang dan pelaburan yang boleh menjana wang kita dengan lebih banyak.

Bermula dengan bisnes dan pelaburan untuk diri sendiri ini nanti kita akan tahu bagaimana hendak melakukan bisnes yang sebenar. Bisnes yang menjual barang kepada orang ramai, bisnes yang perlu pelaburan wang untuk membeli tanah atau bangunan kedai. Kalau tak beli pun kita boleh sewa lot kedai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini