Jumaat, 26 April 2024

Misi Segitiga B-I


Bermula Dengan Diri Sendiri

Sebelum kita mampu membina bisnes yang menjual sesuatu atau memberi perkhidmatan kepada orang lain, kita mesti bermula dengan membina bisnes untuk diri sendiri terlebih dahulu. Ini adalah pelajaran asas untuk membangunkan bisnes sendiri.

Posting saya bukan untuk mereka yang sudah berjaya membina bisnes dengan keuntungan yang besar. Posting saya untuk mereka yang mahu berubah dari kemiskinan dan kesusahan hidup yang sentiasa kekurangan wang untuk belanja bulanan.

Perkara pertama dan paling asas yang perlu dibangunkan untuk membina bisnes sendiri adalah MISI. Apa misi kita supaya dapat membina bisnes untuk diri sendiri yang pertama, bukannya bisnes sendiri.

Beza keduanya adalah bisnes sendiri kita bangunkan untuk orang lain, bisnes sendiri mesti ada produk untuk dijual bagi menghasilkan keuntungan daripada jualan. Bisnes untuk diri sendiri pula dibangunkan untuk mempunyai lebihan wang daripada pendapatan seperti gaji sekiranya kita seorang pekerja.

Kenapa kita perlu ada lebihan wang? Supaya dengan lebihan wang itu nanti kita mampu membina bisnes sendiri pula. Jadi, apa MISI kita untuk membangunkan bisnes untuk diri sendiri?

Disini ada beberapa contoh yang boleh digunakan untuk membina MISI tersebut.

MISI : MENGHASILKAN RM10,000 PERTAMA

Apabila kita bekerja makan gaji, kita tak ada masa untuk buat kerja sambilan seperti membuat bisnes sampingan. Walaupun di hujung minggu kita ada masa untuk bekerja sambilan buat bisnes, kita akan rasa letih kerana kita akan bekerja untuk wang.

Kita sepatutnya menjadikan wang itu bekerja untuk kita, dan kita sudah ada wang daripada gaji yang diterima untuk digunakan. Bekerja sambilan adalah ciri-ciri seseorang pekerja yang mempunyai pengurusan diri yang teruk. Walaupun cukup wang tetapi tak pernah merasa cukup dan mempunyai impian cita-cita melebihi keupayaannya sendiri.

Kenapa saya kata demikian? Kita boleh memilih untuk bercita-cita menjadi seorang yang berjaya dan mencapai impian tanpa perlu bekerja keras siang malam setiap hari dan hujung minggu. Apa yang hanya perlu dilakukan adalah membuat bisnes sambilan.

Kerja Sambilan VS Bisnes Sambilan

Mungkin ada yang keliru, kerja sambilan dan bisnes sambilan adalah berbeza dari segi usaha. Kerja sambilan perlukan usaha yang keras, bisnes sambilan boleh dilakukan dengan usaha yang sedikit. Bisnes apa yang boleh buat kita dapat banyak wang dengan usaha yang sedikit. Dari awal tadi saya dah sebut, bisnes sambilan untuk diri sendiri.

Kita cari cara bagaimana untuk mengurangkan perbelanjaan untuk perkara yang masih sama kita lakukan seperti sebelumnya. Kita masih boleh membeli belah seperti biasa tanpa perlu berjimat. Kalau berjimat kita akan kurangkan perbelanjaan. Kita masih berbelanja untuk perkara dan jumlah pembelian yang sama tetapi membayar dengan harga yang rendah.

Dengan cara itu kita boleh menghasilkan lebihan wang daripada gaji yang kita dapat setiap bulan. Setiap tahun gaji kita akan meningkat. Setiap tahun juga kita akan mendapat bonus dan bantuan kewangan daripada majikan. Jika kita layak menerima bantuan seperti STR atau E-wallet Rahmah misalnya, kita akan mendapat lebih banyak lagi lebihan wang.

Menjana Wang Dengan Wang Lebihan Pendapatan

Lebihan wang inilah yang akan kita simpan sebagai modal teroka yang boleh digunakan untuk menjana lebih banyak wang. Ada banyak cara yang boleh kita gunakan untuk menyimpan wang tersebut daripada tidak dapat apa-apa. Kita boleh buka akaun simpanan emas digital, buka akaun simpanan dengan pulangan harian.

Setiap tahun harga emas semakin meningkat dengan kadar 15% sehingga 20%. Menyimpan emas bermakna kita menyimpan wang di dalam emas tersebut. Akaun simpanan pulangan harian pula bukan saja memberi kadar keuntungan sehingga 3.5% setahun, kita boleh keluarkan wang tersebut bila bila masa sekiranya ada tawaran lain yang lebih menarik untuk kita simpan dan menjana keuntungan.

Ataupun sekiranya kita mahu belajar ilmu pelaburan saham, kita boleh guna platform pelaburan saham yang boleh menjana pulangan antara 20% hingga 30% setahun. Kita simpan wang di dalam platform tersebut sama seperti kita menyimpan wang untuk pelaburan saham ASB.

Ada banyak platform pelaburan saham secara online. Tetapi perlu lebih berhati-hati, kerana tidak semuanya memberi jaminan. Kena lebih banyak buat kajian sendiri dan tahu membezakan antara platform pelaburan sebenar dan platform skim cepat kaya.

Menjana Wang Dengan Idea dan Wang Orang Lain

Selain daripada itu, kita boleh guna cara menggunakan idea dan wang orang lain untuk menghasilkan wang sendiri. Dengan teknologi maklumat dan komunikasi yang semakin canggih semua ini boleh dilakukan secara sambilan sahaja. Tak perlu sepenuh masa dan guna tenaga kerja yang banyak. Inilah kelebihan teknologi maklumat.

Saya bagi contoh bagaimana boleh buat wang menggunakan idea dan wang orang lain. Kita boleh guna platform media sosial TikTok dan Shoppe untuk menjana wang. Bukannya sebagai penjual di platform tersebut, tetapi hanya sebagai pengguna atau pemilik akaun. Bagaimana nak buat? Lain kali saja saya ceritakan.

Bisnes Sewa Smartphone

Kalau orang kaya atau orang yang banyak wang, mereka akan bina beberapa rumah sewa untuk menjana pendapatan. Ada pula yang membeli beberapa buah kereta untuk disewa. Mereka akan menjana pendapatan yang banyak supaya boleh menambah rumah atau kereta sewa dengan lebih banyak lagi. Ataupun mereka boleh bangunkan bisnes yang lain pula.

Tetapi bagi kita yang tak berapa nak kaya, masih lagi dalam kemiskinan tapi sedang berusaha untuk keluar dari kepompong kemiskinan. Kita boleh menyewa beberapa buah telefon bimbit untuk menjana pendapatan. Tak perlu beli telefon mahal, janji ada data yang banyak dan boleh guna internet.

Apa yang boleh kita dapat daripada sewaan telefon tersebut? Kita tak perlu serahkan telefon tersebut kepada orang lain, sebaliknya setiap buah telefon tersebut dapat memberi perkhidmatan kepada lebih ramai orang yang akan membayarnya kepada kita.

Adakah menyewa telefon bimbit ini sebuah bisnes untuk orang lain? Tak, ia adalah bisnes untuk diri kita sendiri. Kerana kita membeli dan menggunakan telefon bimbit itu untuk diri sendiri tetapi kita guna peluang untuk menggunakan idea dan wang orang lain untuk menghasilkan wang dengan menggunakan telefon bimbit. Kita kena cari orang lain yang akan membayarnya untuk kita.

Misi Yang Tidak Mustahil

Dengan semua cara ini, adalah tidak mustahil untuk mencapai MISI RM10,000 pertama dalam tempoh masa kurang daripada setahun. Kita menggunakan pendapatan daripada gaji kita untuk menjana wang dengan lebih banyak. Kita menggunakan wang lebihan daripada bonus dan bantuan yang layak kita terima.

Selepas berjaya menghasilkan RM10,000 pertama, menghasilkan RM10,000 seterusnya akan menjadi lebih mudah dan semakin singkat. Kita jangan cakap tentang RM100,000 pertama atau RM1 juta pertama dahulu. Ikut kemampuan yang ada. Apabila sudah ada sedikit demi sedikit kemampuan terbina barulah kita boleh fikir untuk mencapai RM100,000 pertama pula.

Begitulah caranya bagaimana seseorang itu boleh menjadi kaya. Mereka ada MISI yang jelas dan mereka tahu bagaimana cara untuk melakukannya. Jadi, apa MISI kita seterusnya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini