Khamis, 25 April 2024

Segitiga B-I Sebagai Pekerja


Jangan Bersedih Jika Tak Dihargai dan Dihormati

B-I itu apa? B itu adalah 'bussines owner' atau pun 'big boss'. I pula adalah 'investor' atau pelabur. Saya tak nak cerita dari sudut bisnes atau pelaburan apa yang perlu kita buat.

Apa yang saya nak ceritakan disini adalah bagaimana kita sebagai seorang pekerja kuli, pekerja yang tak pernah dihargai dan dipandang hormat boleh menjadi seorang yang menghargai diri sendiri dan menghormati diri.

Secara psikologi, apabila kita rasa tidak dihargai dan dihormati, kita akan rasa terhina, kita akan mula rasa hendak membenci orang lain. Apabila situasi ini terjadi secara berterusan, akan mengganggu fikiran kita, dan boleh menyebabkan gangguan mental dan jiwa.

Sigitiga B-I Membina Keyakinan Diri

Tetapi dengan ilmu yang kita telah pelajari, kita boleh mengatasi gangguan fikiran dan mental ini akibat situasi sekeliling dan kedudukan kita yang tidak membantu dan menyokong kita untuk menjadi lebih bersemangat dan berkeyakinan diri.

Ilmu segitiga B-I ini mengajar kita bagaimana untuk buat hal sendiri dengan bisnes tanpa peduli apa kata orang sekeliling. Bagaimana kita boleh mula melabur dengan ilmu dahulu untuk bangun dan maju ke hadapan. Kita hargai diri dahulu sebelum menghargai orang lain, kita hormati diri sendiri dahulu sebelum menghormati orang lain.

Dengan menjadi seorang 'bussines owner'ataupun seorang 'big boss', kita akan lebih yakin untuk membuat keputusan yang tidak merugikan diri sendiri. Walaupun kita pada pandangan orang lain hanya seorang pekerja bawahan atau kuli, kita boleh mengatakan 'tidak' kepada sesiapa yang tidak menghargai kita dan tidak ada rasa hormat pada kita.

Dengan menjadi seorang 'investor' atau pelabur pula kita juga akan lebih yakin untuk membuat keputusan yang tidak merugikan diri sendiri. Apa yang kita akan laburkan? Kita akan melabur sesuatu nilai yang baik bagi perkara yang baik.

Segitiga B-I Mencipta dan Mengubah Suasana

Kalau orang lain baik pada kita, kita akan 2x lebih baik kepada mereka. Kita hormati orang lain dahulu baru lah orang akan hormat kita. Kalau orang lain tak ada rasa hormat pada kita, tinggalkan saja kerana tiada keuntungan apa pun sekiranya kita membenci dan bertelagah dengan mereka.

Apabila menjadi seorang pelabur nilai, kita tak ada apa-apa kepentingan pun ke atas apa jua kebaikan yang kita lakukan. Kerana kita hendak menjaga hati diri sendiri, membentuk fikiran yang positif dan tenang untuk diri sendiri.

Jika orang lain tidak peduli, tidak mahu menghargai kita, tidak ada rasa hormat pada kita, buat saja hal sendiri. Buat apa yang kita suka untuk perkara yang boleh memberi manfaat dan keuntungan kepada kita. Kita tak ada masa nak layan perasaan benci, sakit hati, tersinggung dan apa saja yang boleh mengganggu fikiran kita.

Segitiga B-I Memperbaiki Kedudukan Peribadi

Ini adalah dari sudut kita sebagai seorang pekerja bawahan dan kuli dalam sebuah organisasi yang majoritinya adalah dari kalangan mereka yang berjawatan dan berkedudukan tinggi. Mungkin di lain waktu saya akan ceritakan dari sudut kehidupan peribadi kita.

Bagaimana hendak mengubah masa depan kita daripada seorang yang kehidupan hari-hari selalu susah dan sempit dalam kedudukan kewangan. Tidak pernah cukup wang dan sentiasa risau dengan keadaan ekonomi yang menekan perbelanjaan harian kita dan keluarga di rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen skim cepat kaya dan spam tak dibenarkan di ruang ini